De eerste week in Genadedal - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Eva Simons - WaarBenJij.nu De eerste week in Genadedal - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Eva Simons - WaarBenJij.nu

De eerste week in Genadedal

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadedal

We zijn nu al een week in Zuid-Afrika. Na een lange vliegreis via dubai zijn we afgelopen zaterdag aangekomen in Genadedal. Het is een super mooi dorpje tussen de bergen met heel mooi uitzicht.

14 februari
Op het vliegveld hebben we voor het eerst de buddy's ontmoet. Mijn buddy heet Jenilene. We zijn samen met onze buddys in een schoolbus van het vliegveld naar de slaapplaats gereden. We verblijven aan een leuk pleintje met een kerk, een watermolen, museum en watermolen. Het is wel even wennen dat er zoveel dieren loslopen op straat; honden, koeien, paarden. Nadat we de kamerverdeling hadden gedaan, hebben we even uitgerust. s' Avonds waren we uitgenodigd op een valentijnsdiner bij de burgemeester. We zijn met de groep naar een zaal gelopen die erg leuk versiert was, het was erg sfeervol. Maar toen ze met het voorgerecht kwamen gingen het mis. Heel onrespectvol om het niet op te eten, maar ik luste het echt niet... net zoals het hoofdgerecht en toetje. We sloten de avond af met een loterij en zijn toen terug gegaan om te gaan slapen.

15 februari
De 2e dag moesten we meteen om 7 uur opstaan. Na ongeveer 2 uur gereden te hebben waren we bij het zuidelijkste puntje van het Afrikaanse continent aangekomen. We zijn de vuurtoren opgegaan en hadden vanaf daar erg mooi uitzicht. Daarna zijn we doorgereden naar de zee. Ondanks dat het begon met wat regen klaarde het mooi op en heb ik 2 uur in de zee gezwommen. s' Avonds zijn we terug gegaan naar het huis en hebben we met z'n allen gegeten.

16 februari
Maandag moesten we om 7 uur vertrekken naar school. Dus het opstaan viel best zwaar. We ontmoeten onze buddy's op het schoolplein en zijn toen een lokaal ingegaan om te bidden. Daarna was er een bijeenkomst in de aula waar wij welkom werden geheten op de school. Er werd veel gezongen en het was heel apart om dat mee te maken. Er hing een leuke sfeer en we voelde ons ook meteen erg welkom. We zijn vervolgens met de buddy's mee de les in gegaan. Dit was een en al choas. Van de 6 lessen die we hadden, hebben we maar bij 1 les een leraar gehad. De rest van de lessen hebben we vrij weinig gedaan. De manier waarop leraren en leerlingen met elkaar omgaan verschilt erg van hoe dat in Nederland gaat. s' Middags heeft een van de docenten een rondleiding gegeven door genadedal. We hebben het museum en de kerk bezocht. Daarna zijn we nog even bij een pottenbakerijtje geweest. Na het eten hebben we met de groep de voorgaande dagen doorgesproken.

17 februari
Dinsdag hebben we een voetbal foundation bezocht in hout bay. Het project is pas net van de grond, maar het is veelbelovend. De mensen die hiervoor werken spraken er erg enthausiast over en hebben het voetvalveld laten zien. Het idee is het voetvbal en leren samenbrengen doormiddel van mentorship. Daarna zijn we doorgereden naar een township. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe mensen daar kunnen leven. Aan de ene kant is het erg triest, maar de sfeer die er in de township hing was niet erg vervelend. Het was mooi om te zien hoe mensen het beste maken van zo'n ellendig bestaan. We zijn hierna doorgereden naar waterfront. Het verschil tussen deze plek en de townships is erg groot. In waterfront was alles luxe, schoon en duur. Het was wel echt supermooi! We hebben hier s'avonds ook in een leuk restaurantje gegeten met prachtig uitzicht. Wat heel erg opviel deze dag is dat er in de slechte plekken zoals de townships alleen maar zwarte mensen wonen,terwijl je bij waterfront alleen maar blanken ziet. De apartheid is nog lang niet weg in Zuid-Afrika. s' Avons laat zijn we weer aangekomen bij onze verblijfplek na een lange autorit.

18 februari
Woensdag zijn we weer vroeg opgestaan om naar school te gaan. Na een nogal korte nacht was het erg lastig om wakker te blijven in de lessen. De lessen waren een stuk geordender dan de lessen op maandag. Er waren nu overal docenten aanwezig die daadwerkelijk les gaven. Sommige docenten deden iets leuks omdat wij er waren. Andere negeerde ons compleet en gaven les in het afrikaans waardoor je er niks van verstond en het erg saai was. Blij dat de school uit was..na school gingen we mee met onze buddy. We zijn naar het huisje van de oom van mijn buddy geweest. Het was een stukje lopen in de hitte en we kwamen aan in een klein huisje met de meest smerige wc die ik had gezien in heel afrika. Alles wat je nodig hebt om te leven was aanwezig, maar alles was vies en klein. Een man zat buiten op de veranda, hij zat in een rolstoel omdat hij geen benen had, dit was wel even heftig om te zien. Nadat Jenilene wat te eten had gemaakt zijn we naar het politiebureau geweest, waar ik een rondleiding heb gehad. Daarna hebben we de bibliotheek en een beekje bezocht. Ik heb niet zo'n hele goeie klik met mijn buddy, dus het werd opgeven moment wel wat akward en stil omdat we niks meer hadden om over te praten. s' avonds hebben we weer een praatgroepje gehouden (ik hou daar dus helemaal niet van), het duurde erg lang.

19 februari
Donderdag zijn we naar de tafelberg gegaan. We zijn met zo'n kabelwagenje omhoog gegaan, het was best fris op de berg die zo' n kilometer hoog was. Maar het uitzicht was geweldig, het was zo mooi. Je kon over de hele stad uitkijken. We zijn op wat rotsen gaan zitten en er kwamen eens soort dasje om ons heen huppelen. Na duizenden foto's gemaakt te hebben van de diertjes zijn we weer naar beneden gegaan en naar het district 6 museum gereden. Hier vertelde een man hoe ze vroeger woonden in district 6 en hier bruut uitgezet waren. Hij vertelde verhalen over hoe hij en zijn vrienden dit beleeft hebben. Dit maakte wel even indruk. Daarna zijn we het centrum van Cape town ingegaan. Hier hebben we een marktje bezocht en hebben we s'avonds weer in een restaurantje gegeten.

20 februari
Vandaag zijn we weer vroeg opgestaan om naar school te gaan. Na de ochtenbijeenkomst zijn we vertrokken met de buddy's voor social services. We zijn met een groepje naar een plek geweest voor de disabled people. Hier knutelen ze vanalles en dit verkopen ze. We hebben mogen rondkijken en mee mogen helpen met het snijden van glazen. We zijn net terug van een basisschool. Dit was zo leuk! In de pauze kwamen alle kindjes op ons afrennen en knuffelen, het was zo schattig. We hebben een klas uitgekozen waar we volgende week les gaan geven. We hebben gekozen voor grade 3, kindjes van ongeveer 9 jaar oud.

We zijn nu al op de helft van de reis en het is zo ongeloofelijk leuk. De groep word steeds leuker en de activiteiten zijn ook geweldig. Ik vermaak me prima en heb zo'n zin in de 2e helft.

Liefs,
Eva

• 20 Februari 2015 - 19:46

Jenny Coster:

Eva , wat leuk om je resiverslag te lezen. Een reis van uiterste armoede en rijkdom. Heel anders dan in Nederland. Ook de school. Voor je weet verlang je naar de gestructureerde lessen van OBC Bemmel. Veel foto's maken, zodat je alles aan ons kan laten zien bij thuiskomst. Nu vooral heel veel genieten.
    Heel veel liefs . Je moeder

• 20 Februari 2015 - 22:23

Ria Smits Simons:

Hoi Eva,
    wat een mooi reisverslag, en wat een geweldige ervaring zal deze reis voor jou en de hele groep zijn. Geniet ervan met volle teugen.groetjes Ria