De tweede week in Genadedal - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Eva Simons - WaarBenJij.nu De tweede week in Genadedal - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Eva Simons - WaarBenJij.nu

De tweede week in Genadedal

Door: Eva Simons

Blijf op de hoogte en volg Eva

18 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Genadedal

Heey,
We zijn alweer 2 weken terug in Nederland. Het is zo druk geweest dat ik nog niet de tijd heb kunnen vinden mijn blog af te maken. Daarom heb ik hier de tweede week van de reis beschreven. Beter laat dan nooit zeggen ze altijd...

21 februari
Eindelijk is het weekend. Dit betekend iets meer uitslapen, voor zover je het dan uitslapen kunt noemen. We zijn vandaag naar Hermanus geweest. Een mooi plaatsje aan zee, waar normaal gesproken van allerlei zeedieren te zien zijn. (ik heb ze alleen niet gezien). We zouden vandaag eigenlijk een boottocht maken, maar omdat de zee te ruig was, hebben we deze niet gemaakt. In Hermanus hebben we rondgelopen op het marktje en langs de winkeltjes. Er was een heel leuk winkeltje met allemaal handgemaakte spulletjes uit Zuid-Afrika. De verkoopster was zo oprecht aardig en geïnteresseerd in ons. Ik heb hier onderzettertjes en een kaarsje gekocht. Hierna heb ik met Marieke een ijsje gegeten. Het waaide alleen zo hard deze ochtend dat het ijskoud was! 's middags zijn we naar het strand geweest en heb ik heerlijk gezond en nog wat gezwommen. 's Avonds zijn we met de hele groep uit eten geweest. Na een gezellige avond ben ik lekker gaan slapen.

22 februari
Vandaag zijn we naar Robbeneiland geweest. De boottocht was koud en toch best lang, ik was erna een beetje misselijk... Robbeneiland is nog best groot. Ik had verwacht dat er alleen een gevangenis was, maar er was nog veel meer. Robbeneiland was schijnbaar ook een plek waar alle zieke mensen naartoe gingen. We begonnen de tour met een bus tour over het eiland. We stopten bij plekken om informatie te horen. Na de bustour stapte we uit en zijn we met een gids door de gevangenis gelopen. Hij had zelf ook in de gevangenis gezeten. De apartheid vond je ook hier terug. Mensen kregen bijvoorbeeld te eten op het soort ras dat ze waren. Ook hebben we het cel van Nelson Mandela gezien en verhalen over hem gehoord. s'Middags zijn we weer het centrum van Cape Town ingegaan. Ik heb een beetje rondgelopen met Marieke en we hebben hier ook weer gegeten. Na weer een busreis van ca. 2 uur kwamen we terug in het Hostel. Lieke Huberts was jarig om 12 uur, dus dit hebben we even gevierd.

23 februari
Vandaag mochten we weer vroeg opstaan om s'ochtends het schoolprogramma te volgen. Onze buddy's kwamen ons echter niet halen voor de lessen, dus we hebben op het schoolplein gewacht. We zijn naar de social services gegaan. Omdat we teveel mensen hadden was het een verassing wat ik ging doen. Uiteindelijk zijn we met Diederik, Sil, Thomas, Joni, Elsa, joëlle, Esmee en ik boontjes gaan plukken. We hebben de boontjes geplukt en in zakken ingepakt. Naast het veld met boontjes lag een veld met watermeloenen. Ze hebben deze in de pauze geplukt en voor ons opengesneden. Dit was echt heel erg lekker! Ik heb hierna nog even gezwommen bij het dammetje en s'avonds hebben we ons voorbereid op de braai met de buddy's. We hebben met z'n allen geholpen in de keuken. Na het eten hadden de leraren bedacht dat het wel een goede teamwork oefening was om de groep alles te laten opruimen, heel fijn. Nadat alles was opgeruimd hebben we nog een gezellige avond gehad.

24 februari
De dag van de safari! Hier had ik heel veel zin in. Toen ik dacht aan de reis naar Afrika hoorde de safari daar wel bij. We gingen samen met de buddy's in de schoolbus. Het was een nogal lange reis, zo'n drie uur. Onderweg zagen we aapjes langs de weg. We kwamen aan in een super mooi resort met een strak blauw zwembad. We hebben gelunched met prachtig uitzicht. Daarna zijn we verdeeld over 2 busjes en zijn we op safari gegaan. De dieren waren prachtig. Het was alleen jammer dat de giraffen van een houten plankje aten en je vaak hekken zag, waardoor je toch een soort van dierentuin effect had. We hebben buffels, giraffen, olifanten, zebra's, neushoorns, struisvogels, leeuwen, jachtluipaarden en cheeta's gezien. De laatste twee hebben we in het opvang centrum gezien. Na de safari mochten we zwemmen in het zwembad, alleen ik was heel slim mijn bikini vergeten, dus heb ik met Marieke lekker gezond. Hierna moesten we weer een lange busreis terug maken naar Genadedal.

25 februari
Vandaag zijn we naar Cape point en Kaap die goeie hoop geweest. Het was heel koud bij Cape of the good hope. Maar het uitzicht was schitterend. We zijn een heel stuk naar boven gelopen naar Cape point, een vuurtoren boven op een berg. Het was best een stukje lopen, maar het was prachtig om om je heen te kijken. Bij Cape point liepen baboons los. Eerst werd Lara aangevallen door een baboon die haar brood afpakte en daarna was de waterfles van Niek aan de beurt. Marieke en ik waren de groep nog even kwijtgeraakt, maar gelukkig vonden we ze snel terug. Hierna hebben we een marktje bezocht. Ik had alleen schoon genoeg van al die verkopers, dus ik ben volgens mijn redelijk bod geweest. We zijn doorgereden naar een ander plaatsje. Hier was een pinguïn park waar langsliepen. We hebben hier veel foto's gemaakt. Daarna hebben we in een restaurantje gegeten waar je buiten aan picknicktafels zat en prachtig over het water uitkeek. Na een gezellige busreis kwamen we weer terug in het hostel.

26 februari
Vandaag zijn we voor het laatst vroeg opgestaan om naar school te gaan. We hadden weer een bijeenkomst in de 'aula'. Hier hebben wat buddy's dankwoordjes gedaan, onder andere mijn buddy. Omdat ze Afrikaans praatte heb ik alleen niet meegekregen wat ze zei.Ruben en Sifra hebben namens onze groep wat gezegd. Hierna zijn we naar de primary school geweest om ons lesje te geven. Eerst hebben we een namenrondje gedaan, dit duurde veel te lang met 44 kinderen. Daarna hebben we een lesje over nederland gegeven en hebben we buiten gedanst op carnaval muziek. Als afsluiting hebben de kinderen een tekening gemaakt en hebben we een klassenfoto gemaakt. Na de les hebben we een donatie gedaan bij de principal van de school, hele aardige man was dit trouwens. Daarna zijn we teruggegaan naar het hostel en hadden we nog 4 uur de tijd om onze koffers in te pakken en wat leuks te doen. Het voelde heel raar dat het einde van de reis al zo dichtbij was, bijna onwerkelijk. Nadat ik mijn koffer snel had ingepakt ben ik nog even gaan zwemmen bij het dammetje. s Avonds waren we uitgenodigd om Baboti te komen eten, ook dit vond ik helaas niet heel lekker. We kregen van Joey ( de man die hielp met organiseren) een boekje met gebeden erin voor als we ons eens down voelen. Na het eten zijn we naar het schoolfeest op de Emil Weder gegaan. Het was een glow- in- the-dark party. We hebben veel gedanst, al konden we dat lang niet zo goed als de Afrikaanse mensen. Hierna zijn we niet al te laat gaan slapen, de laatste nacht in Zuid-Afrika.

27 februari
Ontbijten, laatste spulletjes inpakken en wachten op de bus. Nu ga je dan echt weg. De buddy's kwamen ons ophalen in de schoolbus. Toen we wegreden nog een keer achterom gekeken. De laatste blik op de plek waar je 2 weken zo'n heerlijke tijd hebt gehad. Onderweg veel naar buiten gekeken en genoten van de laatste beelden van Afrika. Op het vliegveld hebben we afscheid genomen van onze buddy's en zijn we dan echt vertrokken. Na een lange vlucht zijn we midden in de nacht aangekomen in Dubaï. Om de 7 uur die we hier hadden de tijd wat te doden hebben we een pak kaarten gekocht en wat spelletjes gespeeld.

28 februari
Het laatste deel van reis zit er nu bijna op. De koffers van de band gehaald en als groep de deur door gekomen. Hier stonden alle ouders ons op te wachten. Wout en mama hadden een ballon met welkom thuis. Ondanks ik het leuk vond om ze te zien realiseer je nu toch wel echt dat het voorbij is. Afscheid nemen van de groep viel me zwaarder dan dat ik had gedacht. Na nog een autoreis naar huis kwam ik best vermoeid thuis aan na een reis van in totaal bijna 30 uur. Het missen van Afrika kan beginnen...

kusjes , Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 971
Totaal aantal bezoekers 3101

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 28 Februari 2015

South-Africa

Landen bezocht: